لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۸:۵۲

تیم پناهندگان کمیته بین‌المللی المپیک با ۳۶ ورزشکار از کشورهای مختلف از جمله ایران راهی پاریس می‌شود


ایمان مهدوی، کشتی گیر ایرانی، تیم پناهندگان کمیته بین‌المللی المپیک
ایمان مهدوی، کشتی گیر ایرانی، تیم پناهندگان کمیته بین‌المللی المپیک

تیم پناهندگان کمیته بین‌المللی المپیک با ۳۶ ورزشکار از ۱۱ کشور جهان در بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۲۴ پاریس شرکت می‌کند. در فهرست ارائه شده از سوی کمیته بین‌المللی المپیک، نام ۱۴ ورزشکار ایرانی دیده می‌شود.

به این ترتیب نزدیک به نیمی از اعضای این تیم را ورزشکاران ایرانی تشکیل می‌دهند که در سال‌های اخیر از ایران خارج شدند.

به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، ورزشکاران پناهنده زن و مرد تیم کمیته بین‌المللی المپیک که به دلایل مختلفی ناچار به ترک کشورهای خود شدند، در ۱۲ رشته ورزشی در پاریس رقابت خواهند کرد.

به گفته توماس باخ، رئیس کمیته بین المللی المپیک، این ۳۶ ورزشکار از میان بیش از ۷۰ ورزشکار پناهنده‌ای برگزیده شدند که متقاضی شرکت در المپبک تابستانی ۲۰۲۴ بودند.

این ورزشکاران نخستین بار با پرچم و نشان ویژه‌ای در بازی‌های المپیک شرکت می‌کنند که برای تیم پناهندگان طراحی شده است.

معصومه علی‌زاده، ورزشکار افغانستانی، و از سرپرستان تیم پناهندگان که در بازی‌های المپیک توکیو در رشته دوچرخه‌سواری شرکت کرد، استفاده از پرچم ویژه‌ای برای این تیم در بازی‌های الپیک پاریس را «افتخارآفرین» توصیف می‌کند که به این ورزشکاران «قدرت مضاعفی» می‌بخشد.

بازی‌های المپیک تابستانی پاریس از ۲۴ تیر آغاز می‌شود و این ورزشکاران پناهنده که شامل ۲۳ مرد ۱۳ زن می‌شود، در رشته‌های مانند دوومیدانی، بدمینتون، بوکس، بریکینگ، قایق‌رانی، دوچرخه‌سواری، جودو، تیراندازی، شنا، تکواندو، وزنه‌برداری، و کشتی، رقابت خواهند کرد.

کسرا مهدی پورنژاد، تکواندوکار ایرانی مقیم آلمان، ضمن ابراز شادی از شرکت در بازی‌های المپیک، می‌گوید که «رویای» او به‌عنوان یک ورزشکار در حال تحقق است.

تیم پناهندگان کمیته بین‌المللی المپیک برای نخستین بار در بازی‌های المپیک تابستانی سال ۲۰۱۶ ریودوژانیرو در برزیل تشکیل شد. هدف کمیته بین‌المللی المپیک، شرکت ورزشکارانی در این بازی‌ها بود که محبور به ترک کشورهای خود شدند و امکان رقابت در المپیک را نداشتند.

در بازی‌های المپیک تابستانی توکیو، تعداد ورزشکاران‌ تیم‌ پناهندگان کمیته بین‌المللی المپیک ۲۹ نفر بود که در ۱۲ رشته ورزشی رقابت کردند.

در سال‌های اخیر تعداد قابل توجهی از ورزشکاران ایرانی به دلیل کمبود امکانات، بی‌توجهی مسئولین، محدودیت‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی، فشار جمهوری اسلامی، یا قوانین حجاب اجباری، از کشور مهاجرت کردند.

امید احمدی‌صفا (بوکس)، متین بالسینی (شنا)، محبوبه ژرفی (جودو)، سعید فضل‌الله (کانو سرعت)، یکتا جمالی (وزنه‌برداری)، ایمان مهدوی (کشتی آزاد)، کسرا مهدی‌پورنژاد (تکواندو)، دینا پوریونس (تکواندو)، امیر رضانژاد (کانو اسلالوم)، محمد رشنونژاد (جودو)، سمن سلطانی (کانو سرعت)، هادی تیران‌ولی‌پور (تکواندو)، جمال ولی‌زاده (کشتی فرنگی) و درسا یاوری‌وفا (بدمینتون)، ورزشکاران ایرانی عضو تیم پناهندگان در بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۲۴ پاریس خواهند بود.

علاوه بر ورزشکارانی که در تیم پناهندگان کمیته بین‌المللی المپیک حضور دارند، تعدادی نیز مانند کیمیا علی‌زاده، تکواندوکار ایرانی، با پذیرش تابعیت کشورهای دیگری مانند بلغارستان در رقابت‌های ورزشی و المپیک شرکت می‌کنند.

XS
SM
MD
LG