لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۸:۵۶

رئیس جمهوری آمریکا همزمان با روز جهانی آزادی مطبوعات، خواستار آزادی همه روزنامه‌نگاران زندانی در سراسر جهان شد


جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده روز جمعه ۱۴ اردیبهشت همزمان با روز جهانی آزادی مطبوعات، بر لزوم آزادی همه روزنامه‌نگاران زندانی، در سراسر جهان تاکید کرد.

او با صدور بیانیه‌ای در همین زمینه گفت: «روزنامه‌نگاری نباید در هیچ کجای زمین جرم محسوب شود. در روز جهانی آزادی مطبوعات، ایالات متحده خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط همه روزنامه‌نگارانی است که صرفاً به دلیل انجام کارشان پشت میله‌های زندان قرار گرفته‌اند.»

او با تاکید بر لزوم حمایت از روزنامه‌نگاران و خبرنگاران در همه نقاط جهان، از جمله در طول عملیاتهای نظامی، آزادی سه خبرنگار آمریکایی محبوس در زندانهای روسیه و سوریه را نیز خواستار شد.

همزمان با ٣ مه (۱۴ اردیبهشت)، روز جهانی آزادی مطبوعات، ایالات متحده آمریکا بار دیگر از روزنامه‌نگاران و خبرنگاران ایرانی از جمله نیلوفر حامدی، الهه محمدی و نازیلا معروفیان تجلیل کرد.

حساب فارسی وزارت امور خارجه آمریکا با انتشار پستی در رسانه ایکس نوشت: « در عصر سرشار از اطلاعات نادرست، وجود اطلاعات معتبر قابل اعتماد مردم بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد. ما این خبرنگاران و همه خبرنگارانی که در سرتاسر جهان در شرایط سخت اطلاع‌رسانی می‌کنند را تحسین می‌کنیم چرا که دنیا اکنون بیش از هر زمان دیگری به این روزنامه‌نگاران نیاز دارد.»

بر اساس گزارش کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران، تا پایان سال گذشته میلادی، ۳۲۰ روزنامه‌نگار به دلیل کارشان در سراسر جهان زندانی شده‌اند که سه خبرنگار آمریکایی به نامهای ایوان گرشکوویچ و آلسو کورماشوا در روسیه و آستین تایس در سوریه محبوس هستند.

مدرسه روزنامه‌نگاری «میدپوینت» هم در گزارش سالانه خود درباره افزایش سرکوب روزنامه‌نگاران در ایران اعلام کرد جمهوری اسلامی در یکسال گذشته، ۲۲۶ مورد سرکوب روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها را مرتکب شده که این سرکوب شامل ۱۰۲ مورد بازداشت یا محاکمه، ۴۲ مورد احضار یا شکایت و ۱۴۴ مورد برخورد قضایی بوده است.

XS
SM
MD
LG